luni, 18 martie 2013

O pagină de jurnal, 1991, Cărţile prietenilor mei, .Poezii regăsite...Fotografii..


Scriitorul zilei, Ioana Postelnicu:
 http://ilazu.blogspot.ro/2012/03/scriitorul-zilei-ioana-postelnicu.html

ion lazu, O pagină de jurnal, 1991
13 aug. Aflu prin telefon de la mama lui Niki că acesta s-a întâlnit cu C. şi lucrurile au decurs bine, o nouă întrevedere va avea loc vineri, ceea ce e încă un semn bun. Ar trebui să mă bucur, nu-i aşa? Şi, ce ciudat, îmi e aproape egal! Ca să nu spun că am o oarecare strângere de inimă, gândindu-mă la scenariul de care m-am îndepărtat, dar şi la Niki-gură mare. Invers, dacă lucrurile n-ar avea nici o şansă, m-aş întrista grozav, dar aşa… iată că nu găsesc pricini să mă bucur… Caius se va fi consultat cu cineaştii, sau cu Mircea? Vom vedea în curând. Un succes venit prea târziu, care de aceea seamănă cu o înfrângere?
De bucurat din toată inima se va bucura Lidia. Iar Anne va putea traduce scenariul în franceză, eventual şi cartea…
C.R.-Motru: „Vocaţia unui popor se cunoaşte din contribuţia pe care el a adus-o la fondul etern al operelor de cultură.” p.136.
„Rar popor aşa de sărac în genii individuale, şi totuşi aşa de bogat în bun simţ naţional, ca poporul român.”
„La noi, individul şi când se sacrifică pentru o idee, se sacrifică pentru o idee naţională sau creştină, nu pentru o idee de originalitate personală.” p.139.
În seara asta, pe când revedeam traducerea din Înainte…, A. citea alături o cărţulie cu povestiri moralizatoare. Când m-am uitat la el, se afla la ultimul paragraf, l-a terminat, a citit şi cuvântul Sfârşit din paranteză şi am observat că rămâne cu ochii în jos. Lacrimile îi ajunseseră până la bărbie. I-am şters lacrimile. De ce plângi? l-am întrebat. Scrie aici nişte lucruri care nu te pot lăsa indiferent, mi-a răspuns. Dar vocea nu-i tremura, ca mie, în situaţii similare, ci era sigură, clară. Zic: Asta înseamnă “totdeauna vesel”? – aşa se cheamă broşura. A. plânge pentru prima oară pe un text scris. Emoţii mari pentru mine. 
14 aug.  Telefon lui Niki: C. a fost de acord şi i-a promis 6 milioane pentru la anul. N. a insistat pentru acest an şi atunci C. va încerca să obţină suma de la Gusti B., deci de la Fundaţia Culturală. Vineri vom afla dacă se poate. Am bănuiala că amicul C. l-a întrebat pe Mircea, acesta i-a dat bune referinţe despre scenariu, spunându-i şi că e hotărât să reediteze cartea în chestiune. Ar fi grozav ca filmul acesta care aşteaptă din ‘79 să fie făcut tocmai datorită revoluţiei, care l-a ridicat pe Titi, apoi şi pe Caius. Însă, de ce oare totul mi se prezintă ca un aranjament, simt că mi se ia ceva din ce mi s-ar fi cuvenit de drept, prin merit intrinsec. Să fie acesta motivul pentru care nu sar în sus de bucurie?

Dintr-un loc de pe malul Târnavei Mari,
De unde cel mai bine se văd
Cele două turle ale catedralei,
în sus de podul Vezei, la nici o sută de paşi
de monumentul din Câmpia Libertăţii;
unde în noaptea de 28 octombrie 1948
şi în nopţile următoare au fost arse
cărţile bibliotecii metropolitane: manuscrise,
incunabule, papirusuri, adunate de Timotei Cipariu,
- Sfântul Timotei al nostru –
documentele permanenţei noastre
un dezastru mai mare decât războiul mondial

străbaţi un imaş plin de bălării şi deşeuri
Pe lângă care râul se strecoară cu capul în pământ
Ruşinat, astupându-şi ochii şi nasul
şi gura şi sufletul – ca să nu mai ştie de nimic.

Pe-un tăpşan, mai încolo, mormintele lui
Timotei Cipariu, Axente Sever…

(va urma)


Cărţile prietenilor mei: Nicolae Breban, Bunavestire, Ed. Junimea, 1977
























ion lazu, Poezii regăsite...

Despărţirea de cărţi

Cărţi învelite-n foi de calendare
Am stivuit în dormitor, grămadă
Trăgând şi o perdea, să nu se vadă
Cum se afundă-n praf şi în uitare

Cititu-le-am pe vremuri cu ardoare
În veri fierbinţi ori iarna pe zăpadă,
În zori sau când stă noaptea ca să cadă -
La bec, lanternă sau la lumânare

Urmând pohodul dulcilor imagini
Visând, iubind şi suferind de-odată
Cu cei din cărţi - şi adnotând pe margini
Cu-n scris grăbit simţirea-mi exaltată

În praf şi-n darn se-afundă toate-acestea -
Poveştile care-mi cuprind povestea...

24 octombrie 2009





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu