marți, 8 mai 2012

Scriitorul zilei: Petru Dumitriu; consemnări; poezii; fotografii...

Scriitorul zilei: Petru Dumitriu, n. 8 mai 1924 - d. 6 aprilie 2002

 


 S-a născut la Orşova, dintr-un tată ofiţer român, pe atunci căpitan, rănit în războiul din vest şi o soră medicală care îl îngrijea, Maria-Theresa von Debretzy, descendentă din mica nobilime săsească, cunoscând magheara, germana şi franceza, retrasă cu familia de la Budapesta, din cauza revoluţiei socialiste din 1919. Mama avea o vie, proprietate la Baziaş, unde noii căsătoriţi ridică o casă în care va copilări viitorul romancier. Şcoala primară la Orşova, liceul la Tg. Jiu, după care în 1941 pleacă la Munken, cu o bursă Humboldt, pentru studii de filosofie, întrerupte în 1944, la întoarcerea armelor. 
Debutase în 1943 cu proză în Revista Fundaţiilor, care îi acordă în 1945, deci la doar 21 de ani, premiul anual pentru nuvelă. Din comisie, alături de Tudor Vianu şi Victor Eftimiu făcea parte şi Henriette Yvonne Stahl; cu aceasta va forma un cuplu, în pofida diferenţei de vîrstă de 24 ani. Debutul editorial în 1947, cu Euridice, o suită de 8 proze scurte. Va fi redactor la Fapta lui Mircea Damian, la Flacăra, apoi la Viaţa românească, unde ajunge redactor-şef  în 1953.
Nu din convingere, ci dintr-un calcul cinic, ambiţios să ajungă repede în frunte, P.D. devine un mercenar-propagandist al noului regim, într-o vreme când marii scriitori erau fie închişi, fie înspăinântaţi, fie neînstare să se ralieze la comanda partidului pro-bolşevic. Produce deci texte publicistice execrabile, dar publică şi două romane de un tezism sfruntat şi ruşinos: Pasărea furtunii şi Drum fără pulbere, în care cântă odiosul Canal Dunăre-Marea Neagră, realmente o hecatombă a "duşmanilor poporului", inclusiv a intelectualilor nealiniaţi. Un răsfăţat al regimului, invidiat de confraţi, de gât cu cei din CC, jucând tenis cu Dej, cu Maurer... Şi totuşi, în 1953 apare nuvela Bijuterii de familie, iar în 1957 impunătorul roman Cronică de familie, cca 2000 pagini, în 3 volume, capodopera autorului şi fără îndoială unul dintre romanele de bază ale literaturii noastre din toate timpurile. Tradus şi în limbi străine, inclusiv la editura Seuil din Paris, 1959. În 1960, lovitură de teatru: la una dintre plecările sale în străinătate, forţează trecerea în Austria. Era cu soţia, dar îşi lăsase în ţară fiica, de doar 9 luni. Va rămâne mulţi ani în Germania Federală, la Frankfurt, apoi va migra la Metz, via Paris; va scrie mult, (cunoştea franceza la perfecţie dar şi germana din familie, apoi din perioada studenţiei muncheneze); va apărea la edituri prestigioase.
După 1989 romanele sale (cele adevărate, valoroase)  au fost relansate în ţară, bucurându-se de mare succes.
Opera (selectiv): Pasărea furtunii, ed. a III-a, 1957; Bijuterii de familie, , 1949; Drum fără pulbere,  1951; Cronică de la câmpie, 1955; Cronica de familie, vol. I-III, , 1957 (reeditare, vol. I-III, Ed. Fundației Culturale Române, 1993); Incognito, Éditions du Seuil, 1962; Ed. Univers, 1993; Proprietatea și posesiunea,  1991; Extremul Occident,  1996;Omul cu ochi suri, , 1996; Vârsta de Aur sau Dulceața vieții (Memoriile lui Totò Istrati), , 1999; Opere, vol. I-III, Ed. Fundației Naționale pentru Știință și Artă & Ed. Univers Enciclopedic, 2004
Eseuri: Zero sau punctul de plecare, 1992; Ne întâlnim la judecata de apoi, 1995.

Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Petru_Dumitriu
 http://www.scribd.com/doc/4950586/PETRU-DUMITRIU-TABEL-CRONOLOGIC-cu-fotografii-inedite
http://bughimamborag.wordpress.com/2010/03/08/petru-dumitriu-cronica-de-familie/

***
În ţară, imediat după fuga scriitorului P.D., securitatea a lansat cele mai veniniase zvonuri, inclusiv acela că ar fi avut la el toate fondurile băneşti ale Uniunii Scriitorilor. Confraţii, de vor fi crezut cumva zvonurile, îl vor fi duşmănit de moarte, fie că nu-l agreaseră nici până atunci pe omul ce se purta ca un dandy, arogant, sfidător, dispreţuind pe toată lumea, la grămadă, fie că-i fuseseră amici sau ciraci. Nici o mirare... Din asta P.D. a rămas cu o teamă bolnăvicioasă de Securitate, care ar fi dorit să se răzbune pentru figura ce le-o făcuse, să-l lichideze, să... De aceea nici după Decembrie 89 nu s-a îndemnat să revină în ţară. L-au păcălit până la urmă tot foştii securişti, albiţi în leşiile noii democraţii dâmboviţene şi reinstalaţi la tabloul de comandă. De ce te temi mai mult, de aia nu scapi... A apărut în 1996, în toiul campaniei electorale, ca invitat al lui Iliescu...Până să-şi facă apariţia la televizor, deja se prezentase la Cotroceni, să-şi facă temenelele, precum la Înalta Poartă, nu? Dar n-a fost să fie...
În jurnalul meu descriu scena apariţiei lui Petru Dumitriu în sala Odobescu, unde scriitorimea, intelectualitatea, octogenarele admiratoare îl aşteptau cu mari emoţii. Se pare că unele referiri există şi în Himera literaturii. Cine are cartea... Amfiteatrul gemea de lume. Eu, Pan Izverna şi Nicolae Ţone, ne plasasem strategic, chiar în primul rând, căci venisem din vreme, să vedem minunea din imediata apropiere... Şi apare cu întârzierea y comprys Petru Dumitriu în persoană. Nevăzut de băştinaşi preţ de 3-4 decenii. Ridicând mâinile, de parcă s-ar fi predat, de parcă şi-ar fi recunoscut toate vinile..., iar în fapt cerându-şi scuze pentru întârzierea la întâlnire, nu mai mult de-atât... Îl deturnaseră, vezi-bine, admiratorii... (Mai apoi am aflat numele celor care îl purtaseră prin Bucureştiul iubit.  Acelaşi D.S. care mersese la mama lui Virgil Ierunca, să-i ceară să-l renege pe fiul transfug... Oare să nu fi ştiut P.D., ins cu deosebire circumspect, despre acestea toate? M-aş foarte mira...)
Multe va fi spus transfugul, ivit unde nu mai spera să acceadă, venit de unde nu-l mai aşteptam - acum vorbindu-ne despre autorele nevoit să se rupă de la sânul patriei iubite, din limba dulce şi frumoasă, limba ce-o vorbim.... Precum Anteu s-a simţit toată viaţa, văduvit de legătura cu pământul.  Etc. Iar la ultimul capitol al întâlnirii, "întrebări şi discuţii", l-am întrebat direct, de la distanţă celor 2-3 metri care ne despărţeau: dacă este adevărat ceea ce se spune, anume că ar fi semnat traducerea lui Hamlet, dar şi alte traduceri, însuşindu-şi astfel munca şi banii cuveniţi lui Ion Vinea şi dnei Stahl. (Eram în acel moment redactor la editura Vinea şi, într-un mod greu de explicat, mi se părea că îi fac dreptate poetului Ion Vinea, doamnei H.Y. Stahl, ambii victime ale malversaţiunii/malversaţiunilor...)  P.D. a dat cel mai scurt răspuns posibil: Da, a spus octogenarul, cu un oftat, însă aşa erau vremurile... Dar cei care au vrut să afle adevărul l-au aflat încă pe-atunci...
Acesta era omul. Iar nu propriu-zis scriitorul. Citisem postfaţa semnată de P.D. la noua ediţie a Cronicii de familie, în care autorul îşi punea cenuşă în cap pentru a fi făcut concesii în descrierea burghezo-moşierimii doar în tonuri negre. Ruga insistent să fie înţeles, căci aşa fuseseră vremurile; să fie iertat şi cartea să fie citită cu drag, trecându-se peste aceste bube şi bubiţe... Am citit mai apoi şi Pactul cu diavolul, cartea interviu semnată de George Pruteanu. Am citit şi Ne vom întâlni la judecata de apoi.ă, în care marele romancier se explică.  Câte şi mai câte. Dar unde se evaporase fără rest teribilul autor al Cronicii de familie?

Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale, în manuscris.
15 iunie 2008, marţi (...): Merg pe jos până pe Brezoianu, trec de Tipografia Univers, ajung la colţul cu aleea Relgis, acolo văd că există un imobil 29-A, apoi altul similar 29-B, şi altul chiar spre intrarea în Cişmigiu, 29-C, cel căutat. Aici e o placă memorială pentru Ctin Titel Petrescu. Începe ploaia, dinspre parc vin doi domni, unul foarte în vârstă, ajutat, în baston, urcând cu greu scările. Intru cu ei, le spun ce şi cum, cel mai tânăr îmi confirmă că aici a stat Petru Dumitriu înainte de a fugi peste graniţă. După cum tot aici au stat mari actori: Ion Finteşteanu, Moni Ghelerter, din nou Marcela Rusu, care probabil între timp schimbase  partenerul, alţi mari actori. Bătrânul îmi dă telefonul preşedintelui de asociaţie, îl trec pe o însemnărică (pe care iute o rătăcesc, nevoit să caut în cartea de telefon, noroc că reţinusem prima literă a numelui). Ies la Spicul şi mă hotărăsc să caut Elisabeta 95, pentru D. Caracostea...



Poezia zilei
ion lazu: cântec fără sfârşit

Ţi-ai oprit cîndva asupră-mi privirea ochilor verzi
şi eu am prins-o, lacom şi nu i-am mai dat drumul niciodată
înaintînd de atunci necurmat, pas cu pas
ca vrăjit, prin verdele tunel
spre adîncul sufletului tău, bănuit;
m-ai atins într-un fel anume, electric
şi de-atunci te-am înşfăcat ca o
caracatiţă în îmbrăţişările mele
fără scăpare;
mi-ai adresat un început de cuvînt şi eu
preluîndu-i intonaţia, improvizez la nesfîrşit
despre iubirea noastră;

şi va veni o clipă
cînd la rîndu-ţi vei vrea
să te scufunzi ca într-o fântână
în privirea ochilor mei stătători,
spre sufletul bănuit în adînc;
va veni un moment cînd mă vei cuprinde
ca o caracatiţă
în încleştarea îmbrăţişării tale,
cînd ţi se va revărsa de pe buze
mierea cuvintelor despre iubirea noastră –
ci eu, atunci, nu voi mai fi decît
un cuvânt repetat.


Ion Lazu: fotografii la Palatul brîncovenesc de la Mogoşoaia 


2 comentarii:

  1. Acest scriitor a însemnat „întâmplarea” vieţii mele, şi a întâlnirii cu dorinţa de a scrie cândva. Aveam cam 9-10 ani, când, împreună cu alţi draci de „copchii”, am dat lovitura la cinematograful sătesc, într-o noapte. Ne-am strecurat pe un gemuleţ micuţ, de la parter, ca să înaintăm sus la etaj, acolo unde se făceau proiecţiile cinematografice, în căminul cultural de la sat. Nu voiam altceva, decât bucăţi din benzile rămase după tăierea rolelor, când se mai bloca aparatura, chit că prindea clişeul, chit că nea Şabi, omul cu proiecţia filmului, o făcea din neştiinţă pentru tehnica acelor vremuri. N-am gasit mai nimic. Doar doi-trei metri de bandă, unde, credeam noi, că vom vedea o parte din filmul rulat mai acum câteva seri. Dezamăgire pe chipul nostru. Mai mult de 2 imagini identice (parcă reluate cu încetinitorul, nu gasisem pe acei 2-3 m. de clişeu). La coborâre, am dat jos, dosită în spatele unei scări de o ladă, iar curiozitatea ne-a împins să-i forţăm capacul. Erau cărţi scoase din bibliotecă (am înţeles mai târziu, că erau interzise cititorilor, şi scoase – că aşa erau vremurile - la topit). Am apucat, fiecare, câte 2-3. Printre ele, mie mi-a revenit „Cronica de la câmpie” a lui Petre Dumitriu şi „Cronica de familie” ed. 58. Le-am citit pe nerăsuflate. Îmi pare rău că nu le mai deţin acum. Mă uimise povestea lui Bedros din Bazargic, dar mai ales o povestire din „Cronica de la câmpie” ... ceva în genul „Vânătoarea de lupi?”, despre fuga unor ţărani din faţa colectivizării... M-a urmărit multă vreme, acele scene teribile. Îmi pare rău după acea carte. Din „Cronica de familie”, îmi amintesc, scena cu omorârea soldaţilor, pe un câmp zlotos, când unul dintre soldaţi nemaisuportând măcelul programat şi-a descheiat bocancul şi cu arma între dinţi şi-a tras un glonte cu degetul cel mare al piciorului. Scena aceasta nu se poate uita. Pentru mine a fost începutul unui vis, de a scrie, pe măsura acelui care scrisese acele cărţi, furate de nişte copii nevinovaţi, în acea noapte de pomină.

    RăspundețiȘtergere
  2. Între tolerarea "geniului", oricît ar fi el de ticălos/arivist şi distanţarea francă de el, eu sunt de partea Gazdei.
    Pentru care-mi pare un rău sincer că i s-a-ntîmplat să se asocieze, acestui rebut social şi chiar scriitoricesc, un poem de iubire ca de Cîntarea Cîntărilor şi-o jerbă de fotografii indimenticabile.

    Noi, în adolescenţă, cătam Pasărea furtunii, doar pentru că mai marii decît noi aflaseră că-acolo apăruse (poate şi cronologic-postbelic, nu doar în lecturile mele) prima scenă eroticoasă trecută de cenzură. De fapt violul perpetrat de un şef de cherhana, ori un chiabur, asupra unei biete dar sigur frumoase fete. Numai în romanele cetite clandestin (Desilla, Drumeş, Sebastian) vom mai afla atari scene... Pentru ca să ce: unii să, alţii să, iar eu să visez la o iubire ca-n Romeo şi Julieta, ba chiar mai rău.
    Iaca la ce ne-a fost, pe de altă parte, bun cetitul. Şi, mai ales de aceea se cetea masiv şi nu se aştepta totul de-a gata-n filme idioate pentru imbecili îngenuncheaţi de "casete", apoi de televiziunea prostitoare.

    RăspundețiȘtergere