joi, 22 decembrie 2011

Scriitorul zilei: Nichifor Crainic; poezii, fotografii

Noi suntem stelele...

ion lazu

Un cuvânt


Un cuvânt şters atât de tare

Şi îndelung, cu înverşunare

Până la uitare de sine –

Că părea la început un fel de gard

Sau un tufiş

Sau un nor mai apoi

Iar la urmă nimic altceva decât

O groapă sumbră –

Din care duhul unui cuvânt

Răsturnând lespedea cu vuiet mare

s-a ridicat la ceruri.

1986- Oraşul Victoria
(din volumul Poemul de dimineaţă, 1996)


Scriitorul zilei: Nichifor Crainic, n. 22 decembrie 1889 - d. 20 august 1972

Unul dintre corifeii vieţii culturale şi politice a României interbelice, Nichifor Crainic, pe adevăratul său nume Ion Dobre, născut la Bulbucata-Giurgiu, a urmat Seminarul de la Bucureşti, dar şi Filosofia, continuându-şi studiile şi luându-şi doctoratul la Viena, ca să devină profesor chiar la Seminarul Teologic unde învăţase, apoi la cel din Chişinău. Debutând de foarte tânăr ca poet, a avut o fulminantă activitate de ziarist, a înfiinţat ziarul Calendarul, promovând idei de extremă dreaptă: naţionalism, autohtonism, neo-ortodoxie, etnocraţie. Motiv pentru care ziarul său a fost interzis în câteva rînduri, iar patronul el însuşi întemniţat. (Erau doar mici încercări, până să nimerească în malaxorul stalinist-dejist...). Preia de la Cezar Petrescu directoratul revistei Gândirea, strămutată din Cluj la Bucureşti şi o conduce aproape 20 de ani, fiind unul dintre ideologii mişcării legionare, după modelul musolinian, ţinut la mare preţ. Om politic, ajunge secretar general al Ministerului Culturii şi Cultelor, ministru în două guverne, iar în vremea lui Ion Antonescu Director la propagandă. Personalitate carismatică, cu darul oratoriei şi al scrierii însufleţitoare, are ceea ce Tudor Vianu a numit "solemnitatea patosului", desigur "un patos extras din contemplarea marilor simboluri ale culturii", ştiind să întreţină "valul unei comunicativităţi calde". Dacă astfel se exprima Vianu în Arta prozatorilor români, ediţia din 1941, e cazul să ne punem mai multe întrebări, privind perceperea în epocă a Mişcării legionare...
La întoarcerea armelor, Crainic îşi pierde urma în Transilvania, ascuns pe la diverşi preoţi, foştii săi studenţi. Din 1947 până în 1962 face puşcărie, la Jilava, la Aiud. Nu toţi cei cu care a împărţit detenţia i-au  păstrat o bună amintire. Suspectat de colaborare cu administraţia, de turnătorii, ar fi dat această explicaţie, defel teologică, ori metafizică: Mai întâi suntem datori să supravieţuim!
La eliberare, din 1962 până la pensionare, în 1968, a fost redactor la revista pentru străinătate: Glasul Patriei, străduindu-se să dea realităţilor prea triste din România comunistă-naţionalistă un ce pozitiv, măcar pe termen lung, un lustru propagandistic, dovadă a cedării în faţa compresorului Regimului. A redactat, la solicitarea expresă a Securităţii, un studiu la sânge despre mişcarea legionară, material care nu a fost publicat, ci folosit de cine trebuie împotriva cui trebuie.
A fost intens reeditat după Decembrie '89, mai ales în prima decadă, nu însă şi valorificat critic; oricum, autoritatea sa şi a lui Dumitru Stăniloae s-a restabilit printre ortodocsişti. O carte de memorii: Zile albe, zile negre, 1991, Nostalgia paradisului, 1994, Puncte cardinale în haos, 1996, Ortodoxie şi etnocraţie, 1997, Ţara de peste veac, poezii antume, 1916-1944, Teologie şi filosofie. Publicistică, 1997.
Cu mare emoţie şi bucurie regăsesc în bibliotecă memoriile, apărute la Editura Gândirea, 1991. Pe pagina de gardă, dedicaţie din partea unor colegi şi data 1993. O frunzăresc: citită din scoarţă în scoarţă, cu creionul/pixul în mână, mereu folosit - sublinieri şi sublinieri, fraze, paragrafe, jumătăţi de pagină. În incipit, 2 pagini reproducere de text olograf: "M-am ivit în lumina lumii venind dintr-o adâncime de două mii de ani Hrisoavele vechimii mele n-au fost niciodată scrise. Le port în sângele care bate încă în tâmpla căruntă..." . (Două pagini din care ne dăm seama cum se prezintă întregul manuscris: caligrafiat literă cu literă, cuvânt cu cuvânt, un text înghesuit la maxim, dens-bătucit, folosind la limită spaţiul paginii, încât n-ar mai fi fost loc de introdus măcar o virgulă, o literă, imposibil de făcut adăugiri, modificări pe text - căci toată materia mărturisirilor se afla dinainte pregătită, perfect limpede, în mintea teribilului Nichifor Crainic! Urmează 20 de pagini: "Notă asupra ediţiei", de îngrijitorul acesteia: Nedic Lemnaru, care îl primise pe N.C. în redacţia Glasul Patriei şi nu doar atât, deducem că îl avusese sub observaţie/îndrumare/strunire... Şi încă 7 pagini, semnate Alexandru Cojan, ginerele teologului, despre soarta incredibilă a manuscrisului. Abia dintr-un poat-scriptum aflăm esenţialul: Memoriile care se publică reprezintă manuscrisul original, scris în perioada 1945-1946 când era pribeag în Transilvania şi nu ştia ce soartă va avea. Şi reiese că după eliberarea din 1962 (socotim 3 ani de pribegie şi 15 de detenţie!), ademenit de autorităţi, bătrân şi bolnav, a rescris textul memoriilor, autocenzurându-se, augmentându-l...
O carte de aproape 400 de pagini (şi este doar volumul I), reproducând un text scris de mână, purtat prin diverse ascunzişuri, deteriorat de umezeală. Spre exemplificare, se reproduce ultima pagină a manuscrisului, greu descifrabilă. Văd că în parte am completat eu, cu pixul, spaţiile rămase libere. Numele editurii Gândirea, surprinde: este chiar ceea ce visase o viaţă Crainic. Dar ce editare precară, ca să folosesc un eufemism: pe hârtie de ziar, text îmbâcsit, cules cu vechile mijloace tipografice, greu lizibil. Sper din inimă că din 1991 şi până astăzi se va fi găsit un editor mai generos, măcar respectuos, care să dea acestor Memorii o ţinută demnă de numele autorului lor.

Din ion lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale, în manuscris:

20 iulie 08. O sâmbătă mai închisă. Mai buchisesc la liste. Pentru că Nedic Lemnaru m-a amânat pe luni, (vrea să ne întâlnim, să discutăm mai multe, să-mi dea nişte cărţi de-ale lui N.C.), trec prin Vasile Conta 3-5, despre care îmi spusese că a fost clădirea Corpului didactic. Nichifor Crainic a locuit acolo la parter, în apartamentul din dreapta, iar în cel din faţă soţia lui avea un cabinet medical; pe atunci scotea Gândirea; cu venirea comuniştilor în '44, a fugit în Ardeal, a stat ascuns pe la diverşi preoţi, foştii lui seminarişti. Apoi s-a predat, în '47, pentru că Petru Groza îi trimisese vorbă că va fi o amnistie generală. L-au arestat, l-au trimis din post în post la Bucureşti, aici a început un proces care se tot lungea. Iar Petre Pandrea se străduia să-i obţină achitarea. N.C. se resemnase să se aleagă cu 3-4 ani de închisoare, dar P.P. se sumeţea că va obţine achitarea. Între timp Ana Pauker aflase de procesul lui Crainic, l-a trimis la Aiud fără nici o condamnare. Primea acolo citaţii după citaţii: să se prezinte la proces. În 62, la eliberare, alte promisiuni, că va fi reabilitat, că i se vor da înapoi casele, că va fi reprimit la Academie. Nimic din toate astea! I-au dat un apartament la bloc, pe Giuleşti-Dinicu Golescu, în dreptul Gării de Nord, unde a locuit până la moarte. După revoluţie, fiica lui a deschis proces pentru recuperarea locuinţei din V. Conta 3-5, dar între timp a murit, iar Nedic Lemnaru n-a fost inspirat să-i fi cerut procură; şi astfel totul s-a pierdut definitiv.
Trec pe-acolo, un imobil impunător, mă şi mir că nu l-am remarcat, însă ce-i drept, la stradă nu sunt decât două imense garaje la parter; între ele se ridică o scară largă-largă şi înaltă de 10-15 trepte, apoi ajungi pe o platformă generoasă, cât o piaţetă; şi acolo vezi trei imobile colţ în colţ, înalte de 10 etaje. Bântui la intrarea din faţă, pe la cea din stânga, întreb nişte băietani-fetişcane, nu ştiu nimic..., dar apare însuşi administratorul, un ins omniprezent, acum încercând să îndepărteze cârdurile de adolescenţi aciuaţi prin holuri de ploaie; binevoitor, figură de domn, chiar aspectuos, dar nu ştie nimic de Nichifor Crainic, în schimb cu Dan Grigorescu a fost în relaţii cordiale, i-a murit în braţe, la 2:30 noaptea: răpus de un atac cerebral, degeaba au venit salvările. Îmi dă telefonul şi promite sprijin pentru punerea plăcilor în ambele cazuri.















ion lazu: Trovanţi, III.








6 comentarii:

  1. Astfel de versuri "duhul unui cuvânt/răsturnând lespedea cu vuiet mare/s-a ridicat la ceruri", mă smulge din disperarea bietului pământean ce-ndrugă: cuvintele de nu-s simţite rămân seci, deci, zadarnic să înduplece pe ascultători. Un poet, dacă nu-i arogant, iar cititorul nu-i recunoaşte exuberanţa şi vipera cu care îşi aruncă în imagini cuvintele, nu va fi recunoscut în această universalitate ce ne înconjoară şi, căruia lui Shakespeare, i-a fost intuită (şi asimilată de critica vremii) prin convieţuirea cu diavolul, tocmai acest mod, de a plăsmui astfel faptele povestite, încât altora, le-ar părea unul mai nebun şi diavolesc decât însuşi diavolul. Nichita, deţinea acea taină a îngerului, înger nebun, care-i sufla la ureche, că un vers de-al său, cât o câmpie ascunsă într-un fir de iarbă, poate oricând, să-l înalţe peste tăcerile zilei de atunci. Ce ne facem însă, cu acel poet, ce va trage veşnic şireturile poemelor sale, crezând că va sărbători nuştiu ce zaiafeturi? Nu avem timp să-i citim pe toţi şi, nici să-i reţinem într-un clasoar critic pe cei mai de seamă. E firesc să căutăm peste tot şi să găsim date despre cei pe care nu i-am întâlnit niciodată, dar, care ne-au plătit biletul spre a călători în ţara celor care l-au jefuit de vise pe poet, până şi în somn. Trezindu-te (la rându-ţi), nici nu mai ştii, cine era cel care arunca primul piatra dinaintea ta. Cine era el care se juca, zornăind ca pe o salbă, cu cuvântul moarte. În lumea celor însemnaţi de „duhul magiei, puterii şi al cuvântului” (după Goethe), el se numeşte pur şi simplu: poet. În lumea lui, el este visat de moarte în fiecare zi. Totul depinde de un cuvânt, în care poetul arde de la naştere, şi numai cititorii cu mărinimia lor îl poate salva. E revelaţia, pe care şi Mitea (din „Fraţii Karamazov”) – a avut-o, atunci când află cu o răvăşitoare bucurie, că bătrâna slugă a înviat, că Grigori trăieşte: „Mulţumescu-ţi ţie Doamne că mi-ai ascultat ruga şi ai săvârşit această minune fără seamăn pentru mine, păcătosul şi netrebnicul!...” Lui Mitea, anchetatorii săi, îi redase viaţa cu un singur cuvânt. Asta înseamnă să fii recunoscător celui care scrie. Celui care arde prin cuvintele sale. Dar, cum rămâne cu omul? Cel nesimţitor şi mult străin de zicerea poetului? Cruzimea omului de rând, aproape că atinge perfecţiunea (sugera Dostoievski), neintuind în mult mai târziul, socratian modern, Petre Ţuţea, pe filozoful care are şi el acces la adevăr... Cât despre noi, cei care cotrobăim în sacii altora, ce să mai zic? Dacă am deţine piatra minunată a diamnatului din povestea lui Andersen, poate am arunca-o aici. Şi, scriitorul ar zăbovi un pic şi ne-ar mângâia ceva mai creştineşte şi îndelung, timiditatea noastră de a intra în dialog cu el.

    RăspundețiȘtergere
  2. vizionându-ţi "trovanţii" cele trei exemplare expuse aici înţeleg animozitatea lui Ion Gheorghe: gelozie de colecţionar?! Trovanţii "tâi" sunt lucrarea Domnului:au fost şi într-o expoziţie?! Ar merita!
    îmaintezi bine şi cu scriitorii; nu ştiu de ce nici eu nu agreez pe NC şi ar fi trebuit poate numai şi pentru faptul că l-a avut student pe Padre Gameriu; e tot mai riscant amestecul biografiei cu opera; iar în cazul NC opera e dictată de ideologia pe care a servit-o! Chiar şi poezia până la un anumit punct.deşi nu mă hazardez. FIŢI FERICIŢI ŞI PRIMIŢI CRĂCIUNUL CU IUBIRE. LA MULŢI ANI! i.m.

    RăspundețiȘtergere
  3. Poete şi prietene Ion Murgeanu. Ai să mă crezi, căci astfel de lucruri inexplicabile i se cam întîmplă surtucarului... Am simţit o mare bucurie regăsint Memoriile lui Crainic. Curios, citite pe-atunci cu creionul în mână, subliniate intens, uitasem de tot unele lucruri importante. Sau ele au devenit importante între timp, după ce m-am lovit de multe colţuri? Iată mai întâi lista marilor scriitori ce, strânşi cu uşa, fie că fuseseră închişi, fie că aveau alte bube ideologice-de clasă, au colaborat intens la "Pentru patrie", publicaţie MAI, care nu se difuza decât în străinătate: C.C. Giurăscu, Ion Vinea, H.Y. Stahl, Păstorel, Şerban Cioculescu, Radu Gyr, P.P. Panaitescu, Romulus Dianu, Vladimir Streinu, Neagu Rădulescu, Mircea Grigorescu, Al. Hodoş, P. Gheaţă, Ath. Joja, C. Noica. Editorul lui N.C, Nedic Lemnaru deci, explică asta şi prin speranţele date de plecarea armatei sovietice - deci se spera edificarea unui comunism naţional, ceea ce nu era prea departe de legionarism...
    Apoi, reiese că aceste memorii au fost scrise în cei 3 ani de pribegie transilvană, căci NC nu a vrut să treacă graniţa, se considera nevinovat şi spera ca în timp să se vadă asta. Fusese condamnat în '45,în contumacie, pe viaţă, dar în '47 el s-a predat, a fost trimis în judecată, îl apăra nelipsitul Pandrea - sperând o condamnare scurtă. Dar între timp el însuşi este arestat, în lotul Pătrăşcanu. Ana Pauker află de NC şi îl trimite direct la Aiud, unde a făcut 15 ani detenţie fără sentinţă judecătorească. Tot în cei 3 ani de pribegie, bărbos, cu alt nume (un notar îi făcuse acte false)a scris studiul "Spiritualitatea poeziei româneşti", apărută însă abia în 1998. Deci manuscrisele din 45-47 au fost dosite în podul m-rii Sâmbăta, apoi la un morar, în alte şi alte locuri, deteriorându-se în oarece măsură. Publicate după 50 de ani - şi nici acum luate în seamă. Căci compromis de comunişti-securişti. Îmi amintesc a-l fi văzut pe NC la Sala radio, arătat mie de Ludovic Antal. Bătrân, mic, alb la păr. Doar asta reţin. Însă, după 89, cu Pan Izverna, mergeam la venerabilul Pan M. Vizirescu, ultim gândirist, care îl lăuda ditirambic pe Crainic şi ortodoxismul.Constructor al unui concept politic paneuropean: Pământ pentru fiecare naţiune şi un cer pentru toţi. Frumos, nu?
    Mai vorbim. Oricum, recitindu-i memoriile constat mare talent literar. Asta nu i se poate nega.Dar, din păcate, asta nu-l salvează, cum vezi...
    Sărbători fericite! Tocmai ne-am întors de la sala Radio, Corul Preludiu,Colinde de Crăciun. Emoţionant până la lacrimi.De ce oare? E ceva mai presus de controlul nostru...
    I. Lazu

    RăspundețiȘtergere
  4. Mari ambiţii secondate de mari talente, de nu ucid harul, îl feştelesc!
    Sunt de partea celor care nici la caracter (social!) nu se compromit, nici la talent nu fac rabat. Şi-avem zdrobitor de puţini, dintre ei.

    Mulţumesc, Pane Ioane! Am cetit toate replicile domniei-tale. La obiect, la precizări utile. Da, e mare păcat că Omul nu izbuteşte să facă totul într-o singură viaţă. Dar, e şi mai păcat cînd urmaşii, supravieţuitorii distrug aportul la valoarea culturii noastre, al celor duşi, al celor nealiniaţi... Aştept cartea lui şi cu Andrei, în orice format poţi.
    Salut revenirea dlui Cicu şi perseverenţa dlui Murgeanu şi intervenţiile punctuale ale celorlalţi vizitatori. Nimeni,de aici, nu apare, doar ca să se bage-n seamă c-ar fi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce minuni, trovanţii! Trec de patru/cinci ori pe an pe la Tomşani-Costeşti Vâlcea şi fac popas la ei. În ultimele două săptămâni i-am văzut de două ori.
    Sarbatori fericite şi la mulţi ani cu sănătate!

    RăspundețiȘtergere
  6. Cu îngăduinţa poetului Ion Lazu, pe blogul domniei sale, vreau să îi mulţumesc Domniei sale, Culai „of Chiatra Neamţ”, cum am prins eu a se recomanda uneori prin postere. Îi mulţumesc pentru că mi-a remarcat stilul, mi-a înţeles tăcerea atunci când s-a cuvenit ori am fost mult prea aplecat înspre altele griji ale zilei... una peste alta, ca să n-o mai lungim, îi urez viaţă lungă, inspiraţii hârtioase, şi îi dedic acest catren, scris, amu aici la calculator în mod special pentru domnia sa:
    „Te-ntrebi, la ceas de seară, la uşă de o vreme
    cine-ar putea să fie, cine-ar mai bate-n geam…
    Te duci cu gându-aiurea şi-o mie de probleme,
    aşteaptă a fi culese, ca merele pe ram.
    Sub pomii de pe dealuri, acum, cu toţi în floare
    Zbor rimele ca fluturi, din versuri răsar zmei,
    Sori azvârliţi spre boltă, lucind a floarea-soare,
    că pictorul de geniu picta de dragul ei…
    Aici, poetul nostru – cu-n gând croia el lumea,
    ba chiar furat de vise, astfel mai împăcat,
    ştia că toate astea, se înrolau de-acuma
    şi îi băteau în geamuri, sub cerul luminat”.
    La mulţi ani şi celor care îşi petrec ochii peste acest blog, unde şi eu, m-am bucurat de-o seamă cu posterul celor înscrise.

    RăspundețiȘtergere